VERVOLG - Reisverslag uit Eceabat, Turkije van willem en heleen koers - WaarBenJij.nu VERVOLG - Reisverslag uit Eceabat, Turkije van willem en heleen koers - WaarBenJij.nu

Door: Willem en Heleen

Blijf op de hoogte en volg willem en heleen

27 November 2009 | Turkije, Eceabat

VERVOLG
Voordat we Efeze ( spr. uit: effezus) bereikten reden we door een prachtig gebied vol sinaasappelbomen en dus: ja laten we er eigenlijk maar een paar kopen voor de terugreis. Dat muntte uit in een 10 kilo sinasappelenzak minder kon niet en 5 kilo mandarijnen. Ze zouden maanden goed blijven volgens de vriendelijke sinaasappelhandelaar. We hope so.
Met 300.000 inwoners was Efeze (Ephesus) 2000 jaar geleden de derde belangrijkste stad van het Romeinse rijk. Deze stad kende zoveel pracht en praal dat het als voorbeeld diende voor andere steden. De brede straten bestonden uit marmeren stenen en waren gedecoreerd met mozaiken. Daar is op dit moment natuurlijk nog weinig van over alleen een redelijk mooi amfitheater waar de apostel Paulus het christendom predikte, en een mooie tempel ter ere van Artemis,
de bibliotheek van Celsus, een van de best bewaarde bouwwerken uit de Oudheid. Op dit wordt hij grondig gerestaureerd.
Na de dood van Christus bracht Johannes de maagd Maria naar Efeze, waar ze haar laatste dagen doorbracht.
Wij liepen daar in een warm namiddagzonnetje en waren toch wel wat onder de indruk. In het theater worden nog steeds concerten gegeven en we lazen dat een paar jaar geleden Tom Jones en De Sting daar opetraden. Op die manier wordt er geld verdiend waarmee weer gerestaureerd kan worden.
Na afloop van dit bezoek was de beslissing:hier een hotel zoeken of nog een uurtje doorrijden richting Izmir. We kozen voor het laatste. Dat is ons zwaar bekomen want om kwart voor vijf was het donker en dan in Izmir een hotel zoeken! We zaten in een verkeerde wijk, werden overal naar toe gestuurd maar geen hotel. Dan maar weer de stad uit want 20 km verder zou een pracht hotel zijn in het plaatsje Meenemen. We hebben niets meegenomen noch gebracht. Iemand vertelde dat er zeker wel vijf hotels in een plaatsje 25 km verderop aan de haven zouden zijn, Foca was de naam.
In het donker dat plaatsje gevonden maar volgens een locale politieman waren alle hotels gesloten in deze tijd. Maar… hij zou mobiel bellen naar iemand die engels sprak. Nou dat was de reddende engel! Zij kwam op een scooter en was receptioniste in een leuk hotelletje in het oude Foca. Wij achter haar aan. Prima kamer en tig leuke vis-restaurantjes aan de haven. Het was 8 uur en we rammelden van de honger dus, waarschijnlijk de laatste, top verse vis (tong) van het jaar verschalkt. De volgende dag s’morgens nog leuk gefilmd en foto’s gemaakt en toen op naar het volgende avontuur: onderzoeken of we de Ferry van Canakkale naar Eceabat konden vinden. Dat is gelukt en we slapen vannacht heerlijk aan de overkant van de Dardanellen. Morgen naar de grens en Europa opzoeken.

• 27 November 2009 - 22:16

Marieke:

Leuk leuk leuk! Turkije is lees ik, echt een heel mooi vakantie land, met heerlijke vis, goede wijnen en aardige mensen, prima hotels,lees ik zo.Ik wil ook!
    Op nu naar de Europese grens, met als vooruit zicht wind en regen en files ;-)
    Langzaam aan zou ik zeggen..
    lfs,Marieke

• 28 November 2009 - 09:15

Juliette:

Wie reist kan veel verhalen, dat blijkt maar weer. Stoer hoor al die avonturen en met 10 kg sinaasappels komt Sjaakie de winter wel door. Goede reis!!
    Hans en Juliette

Armien:

Test wat mooi!

• 29 November 2009 - 21:10

Leo En Dana:

We hadden wat in te halen van jullie relaas, want we zaten voor een fantastisch weekje op Lanzarote. 25 graden en een hoop te beleven. Jullie gaan wel in een sneltreinvaart door al die landen heen zeg, we gingen er bijna van hijgen. Allemaal zeer herkenbaar voor ons. Goede hrinneringen. Ik zou maar geen haast maken als ik jullie was. Het blijft hier voorlopig nog wel even koud en guur. Een goede thuisreis!

• 03 December 2009 - 10:04

Clementine:

Wat een prachtige foto's

moet alles nog lezen, heb daar even de tijd voor nodig, maar jullie zijn al bijna terug.
    Goede reis verder, lfs C