SABRATHA EN MEER - Reisverslag uit Tripoli, Libië van willem en heleen koers - WaarBenJij.nu SABRATHA EN MEER - Reisverslag uit Tripoli, Libië van willem en heleen koers - WaarBenJij.nu

SABRATHA EN MEER

Door: Willem en Heleen

Blijf op de hoogte en volg willem en heleen

30 Oktober 2009 | Libië, Tripoli

SABRATHA

Na onze sahara-safari keerden we weer terug naar Tripoli. Een belangrijk bezoek aan Sabratha hadden we door vliegtijd-vervroeging (13.30 ipv 18.00 uur) gemist. Dat moest natuurlijk worden ingehaald. We togen dus opgewekt weer ongeveer 70 km westwaarts richting Tunesische grens terug, om Sabratha te bezoeken.
Het is een vestiging gesticht rond 1000 BC door de Fenisiers. Later werd het een Punische nederzetting en de Romeinen bezetten het in de 1e en 2e eeuw AD. Zij maakten er een stad van wel 20.000 inwoners van. Tussendoor vernielden de Vandalen de stad ook nog eens en de Byzantijnen bewoonden de streek gevolgd door de Arabieren. In de ruines bevindt zich dus heel wat geschiedenis.
Spectaculair is het prachtige amfitheater met ‘doorkijkjes’ naar de zee. Hier doorheen werd wind van zee geblazen zodat men binnen in de koelte zat. Dit niet alleen, maar ook het geluid van de toneelstukken kwam beter door bij de ongeveer 5000 zitplaatsen. De spelen werden overdag opgevoerd dus koelte was welkom. Er worden nog steeds concerten gegeven en theaterstukken, een soort ‘son et lumiere’, opgevoerd
In de stad eromheen, bevonden zich de woonhuizen, badhuizen, fonteinen en mozaieken op de vloeren. Er was een forem, agora etc. en tempels. De stad had een prachtig uitzicht op zee..
Er staat een standbeeld van Flavius Tullus, de man die zorgde voor waterleiding naar en in deze stad. Fris water uit de bergen werd via een aquaduct van 350 km aangevoerd naar verschillende cysternes in de wijken. Daar moest wel belasting voor betaald worden. Er waren winkelstraten; nu lopen we door een vrij lang straatje waar de olijfhandelaren zetelden. Een grote maalsteen voor olie werd rond getrokken door kamelen en zo perste men de olijven uit.
Handelaren kwamen van verre, vaak na maandenlang gelopen te hebben met hun handel waaronder: goud, ivoor, struisvogelveren, zout en zelfs wilde dieren.(die gebruikt werden voor het doden van veroordeelden) In de stad, vies en vermoeid, aangekomen, ging een groot gedeelte van hen naar het badhuis om zich te laten scheren en masseren. Ze kochten weer mooie kleren, deden de rosse buurt aan en… weg waren de duur verdiende centjes weer. Toen al! De geschiedenis herhaalt zich.

Na Sabratha reden we in twee dagen ongeveer 800 km tot Ajdabayda en vandaag slechts 160 km naar Benghazi. Een saaie weg eigenlijk allen maar een vlakke woestijn. Wel kuddes kamelen gezien, dat was leuk en ook een enkele verdwaalde dat was zielig. Ook zagen we een grote kudde enorme witte buizen liggen die bestemd waren voor de “man-made-river” een buizensysteem om water uit de reservoirs in de woestijn naar de kust te vervoeren (Een giga-project van Khadafi)..
Op vallend is dat er onderweg veel roadblocks zijn. Daar hebben onze gidsen de goede papieren voor.
Dit speelde zich af in de landstreek Tripolitania en nu zitten we in de eerste stad van de Cyrenaica: Benghazi
Het is nu vrijdagmorgen dus zondag voor de islamieten. Net een strandwandeling gemaakt
met Rietje en Dinno van anderhalf uur, heerlijk. Vanmiddag hebben we een hele leuke uitnodiging van een Libier die gisteren een praatje met ons maakte en die wij om een goed restaurant vroegen. Die zijn hier niet, althans niet wat jullie gewend zijn, maar ik nodig jullie uit bij mij thuis. Wij een beetje tegenpruttelen uiteraard maar we moesten komen.hij was gewend grote partijen thuis te geven, zei hij. Waar woont U dan? Vlak naast Khadafi was het serieuze antwoord. Om 4 uur geeft hij ons een rondleiding door de souk waar de helft van de winkeltjes van hem is zei hij en daarna diner bij hem thuis. We zijn zeer benieuwd. Jan Willem, we nemen jouw grote zak pepernoten mee en wat speeltjes voor z’n kleine kindjes. We houden jullie op de hoogte.

• 30 Oktober 2009 - 12:22

Marieke:

Hoi, ik volg jullie nog steeds op de voet, heb net de steden Benghazi en Ajdabiyah ingetikt bij Google, Wikipedia geeft daarbij ook interessante informate over de steden.
    Leuk hoor!
    Super dat julie thuis bij een Libier zijn uitgenodigd.
    Hoe is het hotel?
    XX

• 30 Oktober 2009 - 12:32

JW:

haha, naast Gadafi, op de camping naast zijn tent;-) lees graag het verhaal van de week. Leuk dat het gelukt is met de foto's! Prachtig. Liefs

• 30 Oktober 2009 - 13:33

Wen En Ada:

Het ziet er allemaal prachtig uit.Leuk hé al die onverwachte ontmoetingen. Wij genieten een beetje ;)mee, dankzij al die mooie verhalen. Groet en liefs voor allen,Wen en Ada

• 30 Oktober 2009 - 17:39

Juliette:

Ha Heleen en Willem, Tsjonge, jullie weten ook wel wie je aanspreekt hè!?! Lijkt me spannend en zeer interessant. Graag een verslag van deze bijzondere ontmoeting.

Geniet!! en veel groetjes voor allen van Hans en Juliette

• 31 Oktober 2009 - 11:51

Désirée:

Wat een belevenissen en wat een andere en onbekende culturen.
    Heel leuk om jullie zo te volgen.

• 01 November 2009 - 12:36

Wil En Frank:

Hoi Heleen en Willem
    Hartstikke leuk om jullie belevenissen te lezen, allemaal best spannend en avontuurlijk.
    Geniet ervan wij volgen jullie met veel plezier.

• 02 November 2009 - 13:39

Hannie En Dick:

Hoi Heleen en Willem,

Wat een belevenissen weer,jammer dat we er niet bij konden zijn.
    (Maar wel goed ingeschat...!)
    Geniet van alle verdere avonturen,wij volgen jullie weer op de voet.

Liefs van Hannie en Dick

• 02 November 2009 - 17:39

Eric En Eline:

Lieve Willem en Heleen. Wat een fantastische reis maken jullie! Ik ben echt een beetje jaloers. Eric en ik genieten van de goede reisverslagen, echt interessant hoor.Hier is het aangenaam toeven met mooi weer ,de kleinkinderen en Suzanne die groeit...Druk met de markt van de Woudkapel, maar dat is een "ver van jullie bed show"Geniet maar fijn en we hopen dat jullie niet al teveel moeilijkheden te wachten staan. Hartelijke groeten aan Jennifer en Rob en de rest. Veel liefs Eric en Eline.

• 02 November 2009 - 22:13

Ada:

was even een paar dagen zonder internet...en toen de twee laatste reisverslagen !!!
    Zo leuk verteld, zo mooi invoelbaar, zulke prachtige foto's..en ook op het advies van Marieke volg ik jullie via Google en Wikipedia!..
    ..maar kortom, het is thuis maar behelpen, een beetje jaloers dus !
    Blijf genieten en bloggen
    liefs
    Aadje

• 03 November 2009 - 16:22

Aadje Timman:

Hoi levensgenieters, vanuit een regenachtig Holland smullend achter de computer de mooie reisverhalen te lezen, dit is prachtig en fantastisch wat jullie allemaal meemaken, geniet en plezier liefs,
    Aadje T.

• 04 November 2009 - 16:36

Anca:

Nu op weg naar Egypte, waar je ongetwijfeld weer veel moois zult zien. Gezellig jullie verslag te lezen.
    groetjes