TWEEDE GRENSGEVAL - Reisverslag uit Alexandrië, Egypte van willem en heleen koers - WaarBenJij.nu TWEEDE GRENSGEVAL - Reisverslag uit Alexandrië, Egypte van willem en heleen koers - WaarBenJij.nu

TWEEDE GRENSGEVAL

Door: Willem en Heleen

Blijf op de hoogte en volg willem en heleen

06 November 2009 | Egypte, Alexandrië

We reden na het eerste vriendelijke grensgeval de dag erna regelrecht in een tweede: een echt grensoverschrijdende behandeling van de douane bij binnenkomst in Egypte.

We hadden plezierig afscheid genomen van onze Libische begeleiders. Jennifer had een leuke groepsfoto uitgeprint waar achterop vriendelijke woorden van ons allemaal stonden en we gaven een enveloppe met centjes erin. De gidsen hadden ons snel de Libische grens overgeheveld- in anderhalf uur- en het was ongeveer twee uur toen we de Egyptische grens naderden en toen…ja, en toen gebeurde het. Na passencontrole alles ok; motornummers: waar staan die? We kregen een soort ‘deja vu’ want in China kostte ons dat nummer twee dagen. Dinno kon precies vertellen waar zijn nummer zat via een copie van z’n garage. Maar Rob had geen duidelijke aanvaardbare aanwijsbare plek ondanks China ervaring, en het autoboek plus foto van de hondagarage hielp Willem ook niet. Na een uurtje of zo werd er met een draadje en loodje gefrommeld waarna zij goedkeuring konden geven. Toen weer naar een kantoortje om verzekeringen, die we al dubbel en dwars hadden, en de arabische nummerborden te betalen. 300 dollar per auto. Vervolgens controle van het Carnet de Passage. Slechts een stempel was voldoende. Daar zat een lepe Egyptenaar die zijn kans schoon zag een paar centjes (900 Euro) bij te verdienen. Het Carnet wordt in Duitsland (de ADAC (ANWB in Nederland) is een overkoepelend orgaan en internationaal erkend) uitgegeven en wij waren Nederlanders. Zij begrepen niet dat ADAC werkt voor alle Europese landen. Egypte stond op de lijst van landen die hiermee accoord gingen.Wat hadden we dan eigenlijk nodig gehad, vroegen we. Toen kwam hij met een papier uit de la dat werkelijk precies maar dan ook precies hetzelfde was als wat wij hadden. Dinno knapte uit z’n vel en vroeg…. WAT is het verschil? Het was een document dat de ADAC ooit aan de Egyptische Douane had geleverd voor reizigers die zoiets niet bezaten, maar die kerel zei alleen maar not good, not good. Kassa voor de douane: 300 EU. per auto. Kort en goed wij stonden daar uren, want we wilden niet betalen . We konden niemand bellen er was geen telefoonbereik bij geen van ons, en de douane bood geen telefoon aan.. Gelukkig was Rietje zo bijdehand om toch nog eens te proberen haar dochter te bereiken, en ja hoor in een klap.(lang leve Vodafone). Die heeft het telefoon nummer van de Nederlandse consul in Cairo opgevraagd via ons reisburo in Eindhoven. Gelukkig was het een uur vroeger in Nederland. Met die consul hebben we contact gehad en toen men dit merkte begonnen de heren wat zenuwachtig te worden. Helaas kon hij niet veel doen. Het was inmiddels 6 uur dus hup wij moesten het kantoor uit, deur op slot en zij vlug naar moeder de gesluierde vrouw. Daar stonden we weer. Wij weer bellen naar de consul en uiteindelijk kwam er iemand, dat was tegen 8 uur, het office binnen hollen. Kafferde een paar mannen ongelofelijk hard uit en tegen de belangrijkste die ons het stempel moest geven vroeg hij de reden waarom hij die stempel niet gaf, wij zaten daarbij, en na heel lang een soort kat en muis spelletje gespeeld te hebben (want de belangrijkste persoon mocht zijn gezicht niet verliezen) heeft deze man het voor elkaar gekregen. Ineens moesten we opstaan kregen het belangrijke stempel en…. wegwezen. Na nog 3 controles zijn we rond kwart voor tien onder politie-begeleiding richting Masra Matruh gereden, 280 km in het pikdonker. Gelukkig volle maan. Na 100 km ging de politie terug en moesten we min of meer gewoon rechtdoor rijden tot het bordje Matruh. Om half twee waren we in ons hotel.
Tja zo’n reis kun je alleen maar maken als je geduldig bent en gewend bent om zo nu en dan af te zien.

P.S. Wat het etentje betreft bij onze Fami: zijn vrouw en zussen spraken geen woord engels dus dat zou een ongemakkelijke conversatie worden. Ze aten gezellig met de kinderen in een van de vele andere kamers.

Door internetstoring een verkeerde samenstelling van het verhaal komt binnenkort de goede versie toevallig zagen we dit net sorry.

• 06 November 2009 - 15:26

Désirée:

Ik heb grote bewondering voor jullie,wat een geduld en heel stoer!!!!

• 06 November 2009 - 16:14

Aadje Timman:

Lieve mensen. wat een verhaal om uit je vel en dak te gaan, chapeau voor jullie handelen en geduld, hopelijk was dit het laatste grensgevalletje!!!
    Geniet en plezier, lieve groetjes Aadje

• 06 November 2009 - 16:15

Freek En Evelyn:

jeetje, hoe knap je eigenlijk uit je vel in het arabisch? nou, vergeet de grens ellende en geniet van nieuwe avonturen in Egypte..en wij genieten mee dankzij jullie uitgebreide verslag.
    Slemma habibis ( tot ziens lieverds in het arabisch...) en hartelijke groet van F en E

• 06 November 2009 - 20:55

Ada De Laive:

Wat een verhaal!!
    wat heerlijk dat jullie allemaal geduldige mensen zijn ...kunnen afzien...en de humor erin houden (grensgevalletjes!)
    Ok,nu gewoon genieten in Egypte!!
    Hier alles onder controle, behalve dat ik jullie erg mis!!
    Ada

• 07 November 2009 - 16:36

Harry:

Het is maar beter uit je vel dan uit je banden te klappen!
    Maar: ik kan het me levendig voorstellen

• 07 November 2009 - 16:47

Juliette En Hans:

Lieve mensen, Afzien, dat is het juiste woord. Goed dat jullie zo doorgepakt hebben, want het zal de douane een zorg zijn als jullie niet betalen, dan niet door en zoek het maar uit. Maar gelukkig is ook dit avontuur weer goed afgelopen. Nu genieten in Egypte.
    Liefs en groetjes, H en J

• 08 November 2009 - 09:51

JW:

Niet te veel klagen he;-)

• 08 November 2009 - 12:38

Henny:

Gelukkig ,dat jullie allebij zo rustig zijn!verder gaat hopelijk alles volgens schema, zonder alteveel tegenslagen. gr. Hwenny

• 08 November 2009 - 12:49

Henny:

Was iets te vlug met versturen ! dus allebei, hi,hi lfs Henny

• 10 November 2009 - 10:03

Leo En Dana:

Petje af voor jullie vasthoudendheid bij die leuke douanejongens. En ook voor het consulaat dat zowaar in actie kwam. Dát hebben wij wel eens anders meegemaakt.
    We vinden het wel erg oneerlijk dat jullie daar in het zonnetje zitten, terwijl diezelfde zon het hier net voor elkaar krijgt om boven de horizon uit te komen. Veel plezier in Egypte.

• 10 November 2009 - 15:08

Carine Dekker:

vanaf gister terug uit dubai en mauritius en kon vandaag gewoon niet gaan golfen omdat ik jullie reisverhalen moest bijlezen!!!!wat een geweldige globetrotters zijn jullie en wat een prachtverhalen!!
    geniet volop en ga zo door!!
    dikke zoen van Carine

• 10 November 2009 - 19:40

E.schwencke@chello.n:

Even over het bridgen. Heb het jaarprogramma voor bridge van Veteranen C opgesteld voor 2010. Ook voorgesteld dat jij weer de bloemen verzorgd omdat jij het zo goed doet.Dus alweer een zorg minder Willem

• 13 November 2009 - 11:13

Kiki:

Lieve Heleen en Willem,
    Spannende reis met veel uiteenlopende ervaringen.Verslagen erg leuk om te lezen.In en om jullie huis alles ok. Heel veel bladeren op te ruimen!!!!Geniet van de komende avonturen,liefs Kiki en Edgar

• 15 November 2009 - 11:56

Frank Van Stigt:

Hallo lieve mensen, wat een geduld en improvisatie. We bewonderen jullie vasthoudendheid. Dan is Australië en NZ maar een peulenschil. Veel plezier verder, we blijven jullie volgen.
    Frank en Wil