Van Tunis naar Tripoli - Reisverslag uit Tripoli, Libië van willem en heleen koers - WaarBenJij.nu Van Tunis naar Tripoli - Reisverslag uit Tripoli, Libië van willem en heleen koers - WaarBenJij.nu

Van Tunis naar Tripoli

Door: Willem en Heleen

Blijf op de hoogte en volg willem en heleen

22 Oktober 2009 | Libië, Tripoli

VAN TUNIS NAAR TRIPOLI

Helaas konden wij niet eerder internet-verbinding krijgen; dat valt reuze tegen in deze landen. Proberen jullie zeker ook: robenjennifer.waarbenjij.nu Zij proberen het heel vaak en kunnen ook makkelijk foto’s plaatsen.

Maandagmorgen met onze fantastische gids naar Dougga gereden dat 80 km ten ZW van Tunis ligt. Een vrij intakte nederzetting gesticht door de Puniers en later verovert door de Romeinen in de 2e eeuw AD. Een groot complex met 2 agora’s schitterende tuinen een mooi mauseleum en alles nog heel goed te herkennen. Daar hebben we wel 2 uur rond gelopen foto’s genomen en gefilmd. ’s Middags in de medina van Tunis rondgelopen (het oude gedeelte dus een souk erbij), maar wel heel oude straatjes met prachtige deuren en… veel koopwaar natuurlijk. Dinsdag van uit ons mooie hotel in Tunis richting Gabes gereden waar we zouden overnachten. Onderweg een stop in El jem gemaakt.
Langs vele kilometers goed onderhouden olijfboomgaarden. Er zijn ongeveer 56 miljoen olijfbomen dus je begrijpt het grootste uitvoer product, op aardolie na. Ook zagen we langs de weg honderden solarcollectoren bevestigd aan lantarenpalen, heel bescheiden opgesteld zodat we moesten vragen wat dat eigenlijk was. Er zijn 300 zonnedagen per jaar in Tunesie dus tel uit je winst. In El Jem aangekomen troffen we een prachtig oud amfitheater aan met een heel ondergronds gebeuren waar in vroeger tijden de tijgers en leeuwen in hokken zaten, door slaven werden verzorgd en losgelaten werden om te Vechten tegen ter dood veroordeelden. Vaak kwamen ook gladiatoren in de arena, de rest kun je raden. Tunesie is een prachtig land en de moeite waard naar toe te gaan.

Van Gabes naar Tripoli rijden was behoorlijk vermoeiend. 3 uur wachten aan de grens bij 35 graden Kontrole na kontrole met gids en toen was het praktisch donker en hebben we, na getankt te hebben, voor 20 cent per liter, een dodenrit van 3 uur naar Tripoli gereden. De gids voorop en een continue drukke hoofdweg in het spitsuur waar links en rechts gepasseerd werd en dan met drie hollandse auto’s achter elkaar. Maar chapeau voor onze chauffeurs zonder krasje hebben ze dit gered. Tripoli was een volkomen verrassing. Een prachtige stad met grote pleinen veel terrasjes waar vaak alleen maar mannen zitten, maar knots druk. Heel gezellig en veel luxer dan we dachten. Voortreffelijk gegeten-vis- voor weinig geld en toen ons bed ingerold na eerst nog op ons hotelterras nagenoten te hebben met een glaasje… cola!!!

Vandaag het museum van Tripoli bekeken met de Libische gids. Deze was niet te vergelijken met onze Tunesische gids dus we waren gauw uitgekeken Wel prachtige beelden uit Leptis Magna, hier opgesteld waar ze natuurlijk heel goed bewaard staan Het is nog steeds 35 graden dus behoorlijk warm. Vanaf dinsdag is het ineens via 25, 28 naar 35 graden opgelopen. Dat kost energie. De stad is prachtig. Heel veel witte moskeeen en een prachtig wit paleis van Gadaffi. Veel verkeerspolitie in witte pakken en veel witte mooie auto’s. Wij vallen qua auto totaal niet op. Tripoli wordt wel de witte bruid van noord-afrika genoemd. De mensen zijn bijzonder aardig. Na het eten koffie, met gebak voor niets en altijd thee. Men is niet gewend aan veel toerisme. Van afdingen hebben ze nog nooit gehoord. Van alle vooroordelen hebben we nog niets gemerkt. Morgen vliegen we 850 km naar het zuiden naar sheba in de woestijn en daarna proberen we weer te mailen. Sms-en is onmogelijk en bellen met onze gsm ook. Veel liefs en tot over een dag of vier….

• 23 Oktober 2009 - 07:01

JW:

Hi, goed verhaal zeg! Ach wat is 3 uur wachten op 10000km rijden. Alles beter dan medisch gekeurd worden aan grens met China en dan niet mogen rijden toch? Lukt het een beetje met de foto's? Kan J. niet een beetje helpen? liefs, jw

• 23 Oktober 2009 - 09:47

Marieke:

Leuk reisverslag! Ik volg jullie reis zelf ook intensief mee door tevens op Google mee te kijken, dan tik ik in Tunis/ Gabes/el Jem in, en zie ik allerlei sites naar voren komen, hetzelfde heb ik met Libie gedaan door Tripoli/ national museum/Karamanli House/ en of de Ubari Lakes in te tikken,zo heb ik dus al een voorproef gezien wat jullie dit weekend gaan zien en beleven!Prachtig land is Libie zeg! En cola is goed voor de bacterien in de maag, zegt men toch altijd..?
    Ik kijk uit naar jullie volgende verslag!
    Liefs

• 23 Oktober 2009 - 17:46

Gerdine Van Der Meer:

Leuk ook jullie te volgen. Weer een prachtige reis en dit is nog maar het begin! Ben benieuwd naar het vervolg.
    Hartelijke groet aan allen en goede reis.
    Gerdine

• 24 Oktober 2009 - 17:59

Christl:

Lieve Willem en Heleen,
    Schitterend om bij die heerlijke temperatuur, het is hier koud en regenachtig, mooie gebouwen in Libie te kunnen bekijken terwijl er weinig toeristen zijn.We volgen jullie reis, waarbij Marieke bedankt wordt voor haar goede tips.
    Veel liefs, Christl en Henny

• 26 Oktober 2009 - 17:35

Eric Schwencke:

luitjes,
    zojuist jullie leuke verslag gelezen. Volgens mij genieten jullie er lekker van. doe dat maar want hier is het koud en regenachtig. Waardeer dat jullie in de avond cola drinken

• 27 Oktober 2009 - 16:28

Netty Van Gelder:

Hallo lieve luitjes,

Waarschijnlijk zijn jullie al weer terug van Sheba, Ik kan nl. niet de datum vinden, op jullie laatste verslag. Jullie hebben het dan wel erg warm, maar hier heeft de herfst haar intrede gedaan, met ook de prachtige herfst kleuren.
    We hopen snel weer wat van jullie te horen, het is nl. erg leuk jullie te volgen. dag dag de groetjes aan alie globelaars

• 28 Oktober 2009 - 15:38

Leo Van De Meeberg:

O, jullie VLIEGEN naar Sheba! Beetje laf, is het niet. Je kunt toch ook door het zand ploeteren met de autokes? Doe de groeten aan de koningin. En aan Salomo, als die er toevallig is. Zet hem op en laat de thee goed smaken, want iets lekkerders zit er voorlopig niet in.

• 29 Oktober 2009 - 08:45

Fred En Chris Sollie:

Hallo Willem en Heleen, Rob en Jennifer.
    Het is weer leuk jullie reisverslag te lezen.Hemelsbreed zijn we dicht bij, maar zoals Jennifer al schreef, ook mijlen ver verwijderd.
    Blijf lekker genieten en veel groeten van Fred en Chris.