SYRIE - Reisverslag uit Damascus, Syrië van willem en heleen koers - WaarBenJij.nu SYRIE - Reisverslag uit Damascus, Syrië van willem en heleen koers - WaarBenJij.nu

Door: Willem en Heleen

Blijf op de hoogte en volg willem en heleen

24 November 2009 | Syrië, Damascus

SYRIE

Van Amman naar Damascus was ongeveer 250 km. Natuurlijk eerst weer de grens over met een gids want dat is niet te doen zonder. Maar deze keer ging dat aardig drie uurtjes. Onderweg passeerden we Krak des Chevaliers (doet mij altijd denken aan een croques monsieur) en dat moesten we gaan zien.
Dit is een kruisvaarders burcht gebouwd in 1031 op 750 m boven NAP en 3 hectaren groot.
We zijn overal op en in geweest Redelijk intact nog althans je kon je voorstellen hoe het geweest was. Op de hoge vestingmuren gelopen met prachtige uitzichten. Zoals altijd natuur zeer strategisch gebouwd. We vonden het zeer de moeite.
Daarna richting Damascus waar we via het nieuwe gedeelte binnen kwamen maar gelukkig in het oude gedeelte ons hotel hadden. Damascus is de oudste doorlopend bewoonde nederzetting samen met Aleppo, van de wereld. Je waant je in de oude stad 2000 jaar terug. Onze auto kon amper door de nauwe straatjes die misschien 50cm breder waren en moesten dan ook ver van het hotel geparkeerd worden. Het hotel maakte niet vaak mee dat daar toeristen met eigen auto kwamen. We waren een bezienswaardigheid vooral met onze stickers van het rondje middellandsezee. Een hotel helemaal onder architectuur in oude stijl gebouwd op de fundamenten van een 450 jaar oud huis van een rijke Syrier. Prachtige extreem grote kamers een bed van twee meter breed en schitterende wand decoraties. Een courtyard met een verlicht zwembad. Je weet niet wat je ziet als je dat hotel binnen stapt.
We hebben hebben daar heerlijk rond gelopen en alle oude ambachten gezien in de kleine soms 2m2 grote winkeltjes.
Natuurlijk zijn we naar de Grote Moskee geweest de Omaijaden Moskee. Met groene capes aan en schoenen uit mochten we het grote plein betreden. Een prachtig bouwwerk uit 705 AD
Toevallig was er een dienst maar dat was voor ons een uiterste irritant gehoor. Een imam preekte zo luid en nadrukkelijk dat je er doof van werd en dat werd nog eens door versterker versterkt. Toen hadden we het even weer gehad en zijn er vrij snel uitgegaan.
Onder protest van de mannen toch maar weer de wereldberoemde soek ingegaan maar dat was te druk.
Toen maar weer de leuke straatjes met de oude ambachten bekeken. Gegeten in een top gezellig restaurant waar belangrijke regerings authoriteiten binnen kwamen met 3 potige bodybuilders en toen we naar buiten gingen stonden daar 5 glimmende zwarte auto\s met een kluitje chauffeurs In ons hotel hadden ze er al van gehoord.

Van Damascus naar Aleppo was ook weer een aardig eindje, maar een prachtige weg en nog steeds heerlijk weer 23 graden en onbewolkt. Zo reden we heel Syrie door. Aleppo is ook een hele gezellige stad maar je moet wel de weg weten.Weer een redelijk leuk oud hotel in de binnenstad. We bekeken de prachtige citadel hoog boven de stad, en vervolgens de buurt er omheen. Je ziet zoveel op zo’n reis dat soms dingen teveel worden weer 100 treden naar boven en we zijn net die Krak helemaal opgeklommen, maar je doet het toch ook al voor de broodnodige lichaamsbeweging. En vooral omdat het weer zo mooi is. We boffen daar mee want de week ervoor had het vier dagen onafgebroken geregend in Syrie.
We hebben genoten van deze Arabische landcn, alle vooroordelen opzij geschoven. Overal de auto met bagage laten staan soms gewoon in de straat ergens, de mensen vriendelijk en relaxed. Niet dat haastige leven van ons. We kunnen het iedereen aanbevelen dan worden je dachten over de islam veel milder. Op naar Turkije.

• 24 November 2009 - 09:07

Juliette:

Lieve mensen, weer een paar interessante verslagen waar ik van heb genoten. Ik ken de plekken niet maar heb toch in gedachte meegereist. Natuurlijk raakt jullie hoofd vol met indrukken, maar je bent er nu eenmaal, dus vooruit maar weer, nu is je kans. Nog heel veel plezier in Turkijë, daar is ook nog veel moois te zien. Veel plezier nog en goede reis verder richting huis. Groetjes voor allemaal, Hans en Juliette

• 24 November 2009 - 09:49

JWK:

Hadden jullie vooroordelen dan...?

• 24 November 2009 - 10:37

Lisa :

Nou veel plezier met het laatste kwart van de Senior Mediterranian Challenge!

• 24 November 2009 - 11:25

Ineke En Teunis:

Heel boeiend om te lezen en te zien hoe jullie reis verloopt. Wens jullie nog een fijne eindsprint.

• 24 November 2009 - 11:46

Marieke Koers:

Super leuk weer om te lezen. Benieuwd naar de foto's! Tot over een week dus al?!
    lfs

• 24 November 2009 - 14:52

Anca:

een van de conclusies die jullie zouden kunnen trekken is: Van reizen word je wijzer! Of een andere: Reizen is een geweldige geheugentrainer. Omroep MAX zou trots op julie zijn.
    leuke verslagen weer.
    groetjes

• 24 November 2009 - 15:29

Rose Marie / Salomon:

Prachtig werkelijk, jullie verhalen over de reis en prachtige web-site. we zijn net terug uit Israel waar je ook al jaren mild over islam bent. De strijd daar is een politieke niet een godsdienstige.'G'd'mag geven dat het zo blijft. Het fotoboek is enig! goede reis verder, groet Rob en anderen en bljf gezond.

• 24 November 2009 - 15:29

Rose Marie / Salomon: