PETRA - Reisverslag uit Amman, Jordanië van willem en heleen koers - WaarBenJij.nu PETRA - Reisverslag uit Amman, Jordanië van willem en heleen koers - WaarBenJij.nu

PETRA

Door: Willem en Heleen

Blijf op de hoogte en volg willem en heleen

17 November 2009 | Jordanië, Amman

We zitten nu in Aman, een grote stad. De verkeersdrukte is immens; we lieten daarom weer een taxi voorrijden – en wij er achter aan- om ergens te komen, b.v. bij ons hotel. Het hotel heeft goede internet aansluiting, dus doet onze labtop het voor de verandering ook eens vlot. Meestal gezeur en problemen maar nu hebben ineens volop kontakt dus weer een paar artikelen achter elkaar er op geplaatst want je weet maar nooit hoe het hierna gaat.

PETRA

Wie heeft er nooit van Petra gehoord? Iedereen wel denk ik. Het is bijna een sprookjes stad; een van de hoogtepunten van onze reis. En, Petra behoort tot de nieuwe wereldwonderen. De in de zandsteenrotsen uitgehouwen facades van de graftombes en tempels zijn miljoenen malen gefotografeerd. Wat nu te zien is, is een necropool maar eens was Petra een voortvarende handelspost, waar karavanen handelswaar naar toebrachten en ophaalden.
Petra is in 1812 herontdekt door een Zwitserse ontdekkingsreiziger, nadat het in de 8e eeuw AD verlaten was. Over het ontstaan van deze plaats is nauwelijks iets met zekerheid bekend. De Nabateeers zouden een nomadisch volk zijn, afkomstig uit het Arabisch schiereiland. In de 5e eeuw BC vestigden zij zich in dit gebied en een eeuw later had de stad zich ontwikkeld tot middelpunt van de Nabatese cultuur. De inwoners spraken vele talen en verschillende filosofische opvattingen werden getolereerd.
Het waren handelaars geworden en zij beheersten de diplomatie om met vreemden te onderhandelen en niet te vechten. Zij kwamen aldus met diverse culturen in contact en dat is duidelijk te zien in hun bouwstijlen: Romeins, Grieks, Hellenistisch, Egyptisch en Assyrisch. Na het hoogtepunt in de eerste eeuw BC trad langzaam een teruggang op en uiteindelijk verval. Aardbevingen deden de rest waarna in de 6e eeuw AD een eind kwam aan de welvaart.
Ons hotel ligt op een kwartier lopen van het complex verwijderd.
Bij binnenkomst via de 2 km lange siq –een prachtige spelonk - waar vroeger , wij praten over duizenden jaren geleden, water door gestroomd, zo niet gekolkt heeft zodat de rotswanden erodeerde, werd de gevel van de Treasury zichtbaar die duidelijk herkenbaar was van de foto’s die we allemaal ooit eens gezien hebben. We liepen over ruwe paden en geplaveide lanen (Romeinse straten), terwijl wij links en rechts uitgehouwen gevels bekeken.
Een Necropool van allure. Wij liepen er vijf uur foto’s nemend en filmend rond. Later lazen wij dat je voor Petra wel een week moet uittrekken; twee dagen is een minimale must. Daar hadden wij op onze trektocht van zeven weken rond de middellandse zee geen tijd voor. Wij namen alles mee in ons geheugen en met de foto’s en de film en zullen er nog lang van Petra nagenieten.

• 18 November 2009 - 08:32

Juliette:

Lieve mensen, dank voor deze levendige verslagen. We reizen geduldig met jullie mee, op naar het volgende hoogtepunt. Ga zo door!!

• 18 November 2009 - 08:38

Anca:

het rode woestijnzand en de strakke blauwe lucht erboven doet me denken aan mijn reis door Australie met Peter. De rotsformaties zijn wel heel anders.
    groetjes

• 18 November 2009 - 12:12

Marieke:

Wat een mooie foto's van de woestijn.En lekker scheuren met die Honda dus, ja natuurlijk kom je vast te zitten, hoort erbij!
    Mooi verhaal van Petra,

lfs,

• 18 November 2009 - 15:03

Lily:

Wat een fantastische ervaringen en hoe hebben jullie nog tijd voor al die reisverslagen, zit mee te genieten, nog heel veel plezier, groetjes voor allemaal.

• 19 November 2009 - 10:02

JWK:

Ach misschien kom je er nog wel eens een keer maar dan in alle rust zonder tijdschema, kun je nog een keer alles rustig bekijken...

• 20 November 2009 - 11:35

Eric:

Leuk om foto's te zien waar wij dit jaar ook geweest zijn, overigens volgens mij moet willem naar de kapper.
    Luitjes doen jullie 19 december mee met de kerstdrive bij ons in berkel. Vraag rob en Jennifer ook zij meedoen.

• 20 November 2009 - 14:56

Constance:

Dear Heleen en Willem,zo te lezen en te zien hebben jullie een heerlijke tijd. Tripolie,Petra, Luxor, woestijnen, het is altijd weer prachtig, ondanks de onuitwisbare indrukken die het achterlaat! Nog heel veel plezier en ik bewonder jullie eindeloze geduld met het verkrijgen van dat oh zo belangrijke stempeltje! Be good!

• 26 November 2009 - 18:52

Carine Dekker:

ja heleen en willem! mijn hart gaat weer open bij deze mooie foto's van petra! het blijft prachtig he, ook al ben je er al meer geweest!wat schrijven jullie leuke verhalen heerlijk! als je terugkomt gaan we olijfolie proeven, want wij oogsten ons gek op het moment!! hele dikke zoen Carine