DE TROTS VAN EGYPTE - Reisverslag uit Caïro, Egypte van willem en heleen koers - WaarBenJij.nu DE TROTS VAN EGYPTE - Reisverslag uit Caïro, Egypte van willem en heleen koers - WaarBenJij.nu

DE TROTS VAN EGYPTE

Door: Willem en Heleen

Blijf op de hoogte en volg willem en heleen

15 November 2009 | Egypte, Caïro

DE TROTS VAN EGYPTE

Na onze wat minder glorieuze ervaring om Egypte binnen te komen, zien we daarna de mooiste culturele schoonheden ooit gemaakt. In Alexandrie zaten we in een 100 jaar oud hotel –CECIL- midden in het oude gedeelte van de stad aan de boulevard vijf hoog (voor). Beneden ons reden dag en nacht 4 rijen dik lawaai-makende auto’s. Een van onze taxichauffeurs zei: je kunt beter geen remmen hebben dan geen toeter want daarmee rijd je door het verkeer. Alexandrie heeft een van de mooiste en grootste bibliotheken ter wereld, gesticht in 325 BC. Afgebrand in 365 AD maar gelukkig waren er toen al copien gemaakt van alle werken; deze zijn lang geleden door de Grieken meegenomen en opgeslagen in de bibliotheek van Pergammon, waar ze nu nog liggen. Aan het eind van onze vakantie gaan we daar ook nog naar toe.
Pas in 2002 is de nieuwe bibliotheek heropend. Het is een prachtig architectonisch werkstuk gebouwd op de oude fundamenten. Cylindrisch van vorm met een dak bedstaande uit glazen panelen, die ogen voorstellen gericht op de zee, dus er was veel licht binnen. Er zijn 2000 zitplaatsen, 1000 computers en 8 miljoen boeken en nog veel meer wat met boekdrukkunst te maken heeft. Heel praktisch ingedeeld is het en een lust voor het oog. Voor de vele studenten die daar dagelijks komen studeren is het een voorrecht om daar te mogen werken.
Ten zuiden van Cairo zagen we (in Gizeh) de drie prachtige Pyramiden van Gizeh. Deze pyramiden dateren van 2500 BC. We kennen ze van de plaatjes, maar de werkelijkheid slaat alles. De sfinx is het oudste monumentale beeld en bewaakt alle pyramiden (Cheops, Chefren en Mycerinus, de koninginnentempels en de mastabagraven.Gelukkig waren we heel vroeg zodat het nog niet druk was. Wel veel kamelen waarop je je naar boven kon laten rijden, maar wij sportieve oudjes liepen natuurlijk naar boven en er omheen. De Cheops Pyramide is de grootse en oudste en bestaat uit 2 miljoen steenblokken. Ze zeggen dat je Frankrijk ermee kunt omheinen met een muur van een meter hoog. Voor de grote P’s (de koningsgraven) staan de kleine P’s (de koninginnegraven.) tzal niet waar wezen. Onderweg kom je allerlei mannetjes tegen die je op een kameel willen praten, mannetjes die vinden dat een hoofddoek jou goed staat, mannetjes die soms erg agressief te werk gaan en “aanjekommerig” zijn in ieder geval aan je willen verdienen of soms nog erger. Na deze pyramides bekeken te hebben moesten we van onze taxichauffeur toch ook nog de alleroudste bekijken en wel die van “Djoser”in Saqqara. Weer een uurtje rijden vanaf Gizeh. Deze pyramide is de allereerste 2665 BC . Men kon toen nog geen schuine wanden bouwen dus werd het een trapvormige pyramide. Onze chauffeur was er zeer trots op; wij hadden daar bijna twee uur extra voor moeten rijden maar achteraf toch wel interessant. Maar de rit was apart, in een peugeot van 30 jr oud, door oude dorpjes langs een onvoorstelbaar smerig kanaal waar al het afval ingegooid werd, vooral plastic; ook hier een groot probleem. Daarnaast ook het mooie landschap van de nijloever waarop veel groente verbouwd wordt.
Het was in de loop van de ochtend 35 graden geworden dus ondanks alle pracht terug naar het hotel waar we heerlijk hebben gezwommen. Natuurlijk zijn we in Cairo ook naar het archeologisch museum geweest waar, naast duizende prachtige vondsten, het klapstuk van het museum: de zaal van Toetanchamon, zich bevind. In volle glorie zijn masker van 11 kilo goud gezien, z’n prachtige beschilderde drie houten coffins, en al z’n geschenken voor het hiernamaals. In 1352 BC geboren en op z’n 11e Farao geworden, op zijn 19e gestorven en daarna wereld beroemd geworden door zijn in 1922 gevonden ongeschonden graf. In Luxor staat z’n graftombe die we zeker gaan bekijken. In het museum ligt zoveel opgeslagen dat het niet te doen is alles te bekijken. Fotograferen mag ook niet, dus moet je boekjes kopen om alles nog eens goed te bekijken.
Tot slot lieten we ons tot de hoogste plek van Cairo brengen, op de Cairotoren” van waaruit wij de hele stad bekeken, een wit wijntje dronken, en een vlammende zonsondergang hebben gezien. Op na LUXOR..

DEEL 2
DE TROTS VAN EGYPTE.

Naar Luxor zijn we gevlogen. Dat vliegen vinden we nu een heel gedoe (als je een eigen auto gewend bent). We zijn met een taxi door dat vreselijke Cairo verkeer gereden; we moesten twee en een half uur voor de vlucht aanwezig zijn, die achteraf maar drie kwartier duurde. We vlogen over de woestijn, dat was een prachtig gezicht. Honderden kilometers geen huisje of weg te zien, wel zandduinen en wadi’s. Luxor heeft een modern vliegveld dat was een verrassing. Taxi naar het hotel, dat romantisch aan de Nijl ligt met een zwembad, en prachtige terrassen. Hier kunnen we het wel drie dagen uithouden. Het was nog vroeg, 12 uur. Na de lunch gingen we de Luxor-tempel bekijken die op loopafstand lag. Natuurlijk druk met toeristen. Luxor is een top-toeristenplaats, altijd geweest. Herodotus bezocht het al 450 BC als toerist-schrijver. Hij beschreef het in zijn bekende boek de Historien. De Romeinen bezochten goed- of kwaadwillend het land. En de fransen (Napoleon) namen een obelisk mee.
Nu is Luxor een stad van ruines en graven, waar archeologen hun hart hebben kunnen ophalen en dat nog doen. De tempel is gebouwd in 1550 door Amenhotep, uitgebreid onder Ramses de 2e en veel later nog door Alexander de Grote. Jaren geleden is daar de opera Aida opgevoerd, en daar hadden we wel bij willen zijn. ’s Avonds is hij ook nog feeeriek verlicht.
Volgende dag weer op pad gegaan, nu naar de overkant van de nijl. Vanuit ons hotel keken we op de westoever van de nijl en in de verte zagen we het koningsdal dat diep in de Thebaanse heuvels gelegen is. Dit om grafschennis te voorkomen. 62 koningsgraven zijn er gevonden. In 1922 ontdekte Howard Carter het graf van Toetanchamon. Wij zagen de prachtige graven van Ramses de 1e, de 4e en de 9e. Het graf van Toetanchamon mochten we niet in. Om de beurt mag men steeds andere graven bezoeken. Dit in verband met mogelijke beschadiging van de kleuren door daglicht en mensen-geurtjes. Onze nummers waren 6, 9 en 16. Ieder half jaar wordt dit gewisseld. Ook was er een voor die tijd zeer moderne doden tempel van” Hatsjepsoet “. k had er nog nooit van gehoord maar zij is de enige vrouwelijke koningin die het 22 jaar heeft volgehouden te regeren.met strakke hand. Op al haar beelden staat ze afgebeeld met het bekende faraobaardje. De temperatuur was bijna ondragelijk geworden rond de 37 graden en we moesten veel lopen dus na 3 uur vlug weer naar ons hotel aan het bier en lekker zwemmen. Vooral aan het eind van de middag met de vele feloeka’s (een zeilboot met een typisch schuin zijl en hoge mast) was het uitzicht over de nijl schitterend. Rond vijf uur is het bijna donker dus het zijn korte dagen maar gelukkig wel warme avonden.
Terug in Cairo met een late avondvlucht, gingen we de volgende dag eindelijk weer in onze auto’s (die zeer veilig geparkeerd hadden gestaan) richting de Sinai (het Catharineklooster) toch wel weer 450 km. In de grote steden laten we altijd een taxi voorrijden om ons op de goede weg te krijgen en dat kostte ons toch nog anderhalf uur om Cairo uit te komen. Onder het Suez-kanaal door en via een prachtige weg door de vlakke woestijn, maar daarna door een prachtig berglandschap vooral met de avondzon in de rug. We kwamen in een oase aan. Onvoorstelbaar mooi; palmen, riet, dus even stoppen. Aan twee meisjes een cadeautje geven en op de kaart gekeken waar we precies waren. Het bleek de Feiran oase te zijn, die in het oude testament beschreven is als Rephidim, de oase waar Mozes met zijn volk rust hield alvorens verder door de woestijn te trekken naar de berg Sinai. Dit is toch een heilig moment. Kwart voor 5 kwamen we aan in ons hotel, 10 km voor het klooster, dat aan de voet van de berg Sinai ligt en het oudste christelijke klooster ter wereld is en wat altijd bewoond is geweest, op dit moment nog 20 monniken. Gebouwd in 527 BC door Justinianus. Boven aan de top van de berg Sinai zou Mozes de stenen tafelen met de Tien Geboden hebben ontvangen. Het was een mooi klooster met schitterende iconen gelegen in een stoere rotsachtige omgeving. We zagen de braamstruik die een loot is van de brandende braamstruik die Mozes zag.
Hierna richting Jordanie.

• 15 November 2009 - 14:35

Marieke:

Goed en heel leuk verslag om te lezen.En, jullie hebben dus aan de voet van de berg geslapen waar Mozes ook heeft vertoefd, alvorens de tafel van de 10 gebeden te ontvangen aan de top, geweldig!
    Wel lekker rustig in de woestijn vergeleken Luxor begrijp ik? Ik heb jullie hotels weer bekeken, het is prachtig.
    Voor de anderen die dit lezen zie:www.iberotelegypt.com/luxor

• 15 November 2009 - 18:48

JW:

Marieke, wat leuk dat je gelovig bent;-)
    Goed verhaal pap, goed ingelezen! Hoe is het met de locals?

• 15 November 2009 - 18:55

Désirée:

wat moeten jullie moe zijn in het hoofd van al deze indrukken en prachtige dingen....zal na de reis nog veel te verwerken zijn.
    liefs uit Zwitserland

• 15 November 2009 - 21:01

Ada De Laive:

wooow, wat een interessante verhalen...ik hoef geen reisgids meer te kopen !
    heel bijzonder wat julie allemaal meemaken,
    liefs en tot Jordanie
    Aadje